AKWEDUKTY

dnia

Za nami kolejny temat z cyklu historycznego. Odwiedziliśmy wspólnie Rzym, porozmawialiśmy o termach i o wynalezieniu łuku! Łuk był ludziom oczywiście znany już wcześniej, jednak Rzymianom udało się doprowadzić ten element architektoniczny do perfekcji.

Jak wiemy, do term i fontann, które Rzymianie uznawali za podstawę w mieście, potrzeba było bardzo dużo wody, która musiała być transportowana w określone miejsca. Na zajęciach dowiedzieliśmy się o rozwiązaniach, które w tych celach ludzie wymyślali w dawnych czasach.

Zauważyliśmy też wspólnie jak przełomowe stało się dla budownictwa wynalezienie łuku – mogły dzięki niemu powstać budowle piętrowe, w termach piwnice pod basenami do podgrzewania wody i prawie dowolnie szerokie sale i przejścia. Dało to też początek kopule!

Nasza praca wymagała dowiedzenia się kilku istotnych zagadnień o geometrii – elementy akweduktu muszą być precyzyjnie rozmieszczone – aby cała konstrukcja się nie zawaliła pod własnym ciężarem. Zaczęliśmy od zmierzenia i zaznaczenia na podstawkach konkretnych miejsc,
w których miały docelowo stanąć słupy, aby następnie nasze łuki trafiały na odpowiednie miejsca.

W ten sposób powstało nam coś w rodzaju mini-planu architektonicznego, na którym potem opieraliśmy budowę.

Wycinanie kształtek trapezowych, które stanowiły części do budowy łuków, okazało się bardzo trudnym zadaniem. Nawet z naszą pomocą tak dokładne mierzenie cegiełek pomiędzy łukami było niezwykle pracochłonne i wymagało skupienia.

Gratulujemy wszystkim dzielnym dzieciom za zmierzenie się z tym trudnym, inżynieryjnym zadaniem!